Arme asperges

Ouder worden heeft, naast de blijkbaar onvermijdelijke lichamelijke ongemakken, ook zo zijn  voordelen.

Los van het feit dat je je over steeds minder zaken op loopt te winden, geneert de oudere mens zich op den duur ook nergens meer voor. Geloof mij, dat werkt zeer bevrijdend. Maar recent had ik toch last van een aanval van enorme schaamte. Plaatsvervangende schaamte, om precies te zijn. En om helemaal exact te zijn betrof het hier geen medemens maar een groente: de asperge! Heb je hem gezien? De tenenkrommende reclame die Het Nederlandse Asperge Centrum in samenwerking met BrandDeli en Initiative heeft ontwikkeld? Te triest voor woorden, de nobele asperge onwaardig.

“ De commercial, die BrandDeli samen met Initiative en Het Nederlands Asperge Centrum heeft ontwikkeld, is gericht op een nieuwe doelgroep: een video onder begeleiding van herkenbare muziek met de jaren 90 als inspiratie moet de groente hip maken onder een jongere doelgroep boven de rivieren.” Aldus een medewerker van BrandDeli, die ongetwijfeld uitermate trots is op de realisatie van dit wangedrocht.

Blijkbaar eten millennials boven de grote rivieren geen asperges en dient hier onmiddellijk verandering in te komen. En blijkbaar doe je dat door muziek van een rapper die reeds jaren passé is te koppelen aan suggestief sexy bedoelde beelden te koppelen. Als ik een millennial was zou ik zwaar beledigd zijn dat de dames en heren reclamemakers denken dat ik hierdoor naar de lokale supermarkt race op mijn bakfiets om een kistje asperges te gaan kopen teneinde vanavond mijn trendy vrienden een bordje á la Flamande voor te zetten. Zwaar beledigd.

“De tegenstelling van de asperge als een wat ouderwetse, traditionele groente die in een hippe muziekvideo onder de aandacht wordt gebracht, is een opvallende combinatie met stopping power.” reutelt de reclamegoeroe verder. Als dit rond eind maart naar buiten zou zijn gebracht dan had je waarschijnlijk aan een 1 april grap gedacht. Maar ik ben bang dat een heel leger van uiterst hippe mensen, die zichzelf zeer serieus nemen, werkelijk het idee hebben dat de asperge door hun toedoen weldra bij alle jonge gezinnetjes wekelijks op tafel staat. Wel voor een korte tijd natuurlijk want, zo zeggen ze bij BrandDeli, de asperge is “limited edition”. Het valt mij nog mee dat niemand op het idee is gekomen om de oogst te nummeren en het kistje te voorzien van een fraai gegraveerd roestvrijstalen badge met serienummer en dag van oogst. Het is maar een idee.

Ik houd mijn hart vast voor wat er kan gebeuren als het Genootschap van Bloemkooltelers het heilige vuur krijgt en vind dat het de hoogste tijd wordt om deze andere mooie witte groente eens een nieuw en hip imago te geven. In elk geval wil ik mij bij deze vast beschikbaar stellen voor het maken van de video. Want om met Eminem te spreken:

“I said, this looks like a job for me, so everybody just follow me,

‘Cause we all need a little controversy, ‘cause it feels so empty without me”